måndag 9 mars 2015

Dagens åsiktsstorm... och Stävie Trail!

Måndag morgon. Inte bara det... Måndag morgon och redan innan jag hunnit vakna ordentligt är det två nyheter som engagerar mig, och om jag inte skriver om det här kommer mina åsikter bara att vara i huvudet och det är ju knappast konstruktivt, så...

Nyhet nummer 1 är att TV4Sporten än en gång lyckas rapportera om sport som fan läser bibeln. Sanningskommissionen som tillsatts för att reda ut dopingproblematiken inom cykelsporten har kommit med sin rapport. Föga överraskande kommer dem fram till att det fuskats och att fusket haft försänkningar hela vägen upp i presidenten i UCI (internationella cykelförbundet), och att det framför allt bestått i att man krattat manegen för Lance Armstrong och hans fusk. Det hävdas även i rapporten att dagens elitcyklister, till så hög andel som 90% dopar sig, men i så liten mängd att det ska missas i dopingtesterna, och så kallar man det för "mikrodopning". TV4Sporten väljer att lägga hundra fokus på att cykelsporten är full av fuskare och att det är doping i alla cyklister. Ingen som helst egen tankeverksamhet på en förhållandevis stor redaktion.

Nyhet nummer 2 är inte så mycket en nyhet, mer en företeelse i form av en "hashtag", nämligen #50WomenToKona. För er som inte är insatta i vad detta innebär så är det ett upprop för att göra platserna för proffs på VM på Ironmandistansen i triathlon, i Kona, på Hawaii lika många för kvinnor som män. 50 per kön då... Idag får bara 35 kvinnor vara med.

Vi börjar med det allvarliga och det är nyheten som TV4Sporten väljer att bränna ut på nyhetsmorgons sportinslag. Säkerligen en sändning med ansenlig andel tittare. Och då tar man chansen att smutskasta cykelsporten lite till.
För TV4Sporten är HELT ointresserad av cykelsport, som sport. Det är bara kvällstidningsjournalistik som kan skapa "likes" och få folk att sucka i samma fördomsfulla takt som innan som man mäktar med.

Jag är ledsen, men jag blir besviken varje gång jag inser att TV4 anordnar sändningar av idrott att det kommer reduceras till något som den egentligen ointresserade klarar av att smälta. Istället för att visa respekt för den som konsumerar sport och skildra och rapportera på ett sätt som är smart, snyggt och lämnar tittaren med en egen möjlighet till åsikt paketerar man idrotten i en förpackning som är fördummande, hånande och allt annat än objektiv. Det är pinsamt att man tror så lite om sina egna tittare. Och det ska komma från samma TV-kanalskluster som skulle köra "Klubb Cykel". Som att kissa i motvind.

Nyheten i sig är allt annat än en nyhet. Det är samma händelser som tjatats om i 5-7 år vid det här laget. I och med att Lance Armstrong erkände sitt massiva svek blev det oundvikligt att dra i den gamla byken som dopningen inom cykelsporten är. Framför allt för att det är fler än Lance som behöver stå för sina misstag. För att göra upp med spöket inom idrotten då många av de som var aktiva när allt var som värst numera är sportchefer eller liknande. För att fler behöver betala för sina synder, som Lance fått göra. Varje dag han vaknar är jag övertygad om att han tänker på sina nya skulder, och sina försvunna förmögenheter. Jag förväntar mig inte att han har ångest eller skäms, fuskare är fuskare, och det ingår väl en viss del av förnekelse, men jag VET att Lance Armstrong betalar dyrt för sina misstag. Det finns mer pengar att hämta. Och det finns folk som fortfarande förnekar utan att ifrågasättas. Därför är sanningskommissionen viktig.

Men den är HELT ointressant i den delen att den visar att Lance Armstrong var dopad och att han dopning var en del av ett strukturellt fusk som hade försänkningar upp i högsta ledningen. Och att det med detta följde att alla andra också dopade sig.

Cykelsporten är inte orenare än någon annan sport idag. Tvärtom finns det en kultur som gör att det kommer fler avslöjanden än i andra sporter. Det beror inte på att det är en högre andel cyklister som dopar sig, tvärtom.
Under OS var förfärelsen stor som aldrig förr att Nicklas Bäckström blev så dåligt behandlad. Han hade ju "bara" tagit en allergimedicin.
Grundproblemet är att Bäckström tog det där för att bli bättre, inget annat. Det synnerligen ovackra är att han gör det alltid, systematiskt. Det synnerligen kritiska i det är att man tillåtit lite dopning. Bäckström var över gränsvärdena... Vadå gränsvärdena? Antingen är man ren eller smutsig. Mellanting är skit. Och eftersom man tillåter lite dopning är INGEN hockeyspelare ren! Man tillåter ju den "mikrodoping" som man sedan kritiserar cyklister för i dagens "nyhet".

För det cykelsporten håller på med är att sluta hymla. Det behöver fler sporter. Och vi alla måste förbjuda ALL dopning. Ren idrott tillåter inte ens fusk som ingen upptäcker. När jag ser alpina skidåkare sitta och dra i sig syrgas innan start har jag jäkligt svårt att tro att hans konkurrenter är helt rena.

Så istället för att peka finger på de dumma, hemska cyklister tror jag att man ska titta på vad man gör bra inom cyklingen. Och ta efter.
Men jag tror att det blir svårt så länge det finns så starka ekonomiska intressen i idrotten. I Bäckströms fall är det NHLs regler han följt, och där finns det en massa pengar. Sanningen är att de dessutom styr mer än vi tror. Och det är därför det är viktigt att Lance Armstrong får betala.

Sanningskommissionen har ett digert arbete kvar, under lång tid och med många offer. Men det behövs. Och till hjälp skulle de behöva massmedia som har vett att bevaka och rapportera deras fynd på ett sätt som kloka åhörare kan förstå. Och de som är rena förtjänar annat än misstanke, därför måste man ställa krav differentiera den som klarar kraven från de som inte gör det. Tyvärr kommer nog inte Lance Armstrong bli det tyngsta fallet...
Få in det i kanon och kalkon, TV4Sporten!

Hashtagen #50WomenToKona då? Hur kan jag då ha något emot att det ska komma fler elitkvinnor till ett VM?
Jo, i grunden är inte Ironman Kona ett riktigt VM. Det är företaget Ironman som sett till att man måste kvala dit. Men Ironman äger allt. Du kan inte ens göra en tröja med M-dot symbolen på utan att de stämmer brallorna av dig. Det kan jag lova. Därmed äger de agendan för sin tävling. Och det ligger i deras intresse att deras tävlingar är så bra och så mytiska det bara går att få dem. Jag är helt övertygad om att de vet precis hur de ska göra. Och därför finns det säkerligen anledningar till att det "bara" är 35 kvinnor som kan kvala till Kona i proffsklassen. Dessutom finns det ju gott om ålderskategoriplatser och andra typer av platser till Kona. Det är en GIGANTISK tävling.

Men min åsikt kommer från ett lite annat håll. Jag vill inte att elitidrott ska bli inkluderande. Alla är inte välkomna. Elitklassen är för "gudarna". Jag beundrar dem och fascineras av deras sjuka nivå av prestation. De ska vara skilda från oss vanliga dödliga. Det SKA vara stor skillnad.
Nu får hockeyn skit igen, men hur intressant är hockey-VM? Inte särskilt va? För att de bästa inte är med, för att det inte håller en magisk nivå. För att det blir blaha blaha, och mellanmjölk.
Ironman är ett tävling som inte kammar någon medhårs. Alla som fullföljer är hjältar, ingen tvekan om det. Men de som vinner är så mycket mer. Vem vill att ett VM-guld som inte är allt och lite till? Och kan man bli 36:a och vara långt efter 35:an så är det en direkt devalvering av alla andra placeringar.
Jag betvivlar inte att det finns många duktiga triathlettjejer, säkerligen fler än 50 till och med. Men den hårda konkurrensen är en direkt insättning på guldets konto. Och jag ser hellre en mer ironisk vinnare än att alla får vara med. Det är elit. Det finns annat för alla. Eliten är, och ska vara få!

Vi är bra på jämställdhet i svensk idrott, och det ska vi fortsätta med. Men om spetsen blir bred, blir den också trubbig. Det är bredden som ger spetsen, dock!

För övrigt tänkte jag avsluta med en positiv ton ändå...
Det var ju Stävie trail i helgen. Loppet som går i skogen du inte visste fanns. Cool slogan.
6,5 km eller 13 km fanns att välja på.
Det var givetvis kanonväder och massa glatt folk i skogen. Jag valde att inte deltaga, eftersom jag vill ge kroppen en chans till återhämtning mellan Vasaloppet och seedningsloppet till Göteborgsvarvet. Men nästa år kanske... Fast det verkar ju bli Vasalopp då med...
Nåja, det var många av löparna som var glada och snabba, och jag hade med kameran, så jag tänkte bjuda på lite bilder. Håll till godo!











2 kommentarer:

  1. Härliga bilder från loppet i skogen du inte visste fanns :) Nästa år har du ingen ursäkt, då ska Vasaloppet vara tillbaka på sin vanliga helg igen, dvs ingen krock i kalendern :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir öppet spår 2016 också så... Ja, det finns väl ingen ursäkt då! 😉

      Radera