onsdag 18 mars 2015

Lång, lång simning...

För ett tag sedan kom två kompisar, Kalle och Alex med en idé. Det skulle simmas... Långt. 100x 100m. Det blir 10 kilometer... Det är sjukt långt.

Jag tackade ja efter lite eftertanke och det med kravet att få genomföra det i en bassäng som var 50 meter. Annars blir det sinnessjukt mycket vändningar och obeskrivligt hårt mentalt.

Bokning av bana ordnades och idag var så dagen när det var dags.
Inför beställde jag simfenor och nya fina, lite mindre handpaddlar. Det var från en utländsk sportsida, och det slutade med ett fiasko, då de just nu ligger hos posten och väntar på hämtning. Det gjorde dem när vi plurrade också!
Jag hade tur och hade en snäll sambo som åtminstone ordnade de där små paddlarna. Och jag är en otacksam rackare som aldrig använde dem.
För, sedan tiden innan Vasaloppet har jag haft en axel som spökat efter en skidvurpa. Och efter att vi simmat ett par hundra meter insåg jag att axeln nog skulle hålla för simningen, men knappast med paddlar. Paddlarna ökar farten, men också belastningen på axlarna...

Det började faktiskt vara jobbigt redan runt 4000 - 5000 meter och avbrotten med lite fika, energi och skitsnack var ytterst välkomna!
Ingen av oss tre är någon mästersimmare och hela kalaset tog upp mer än de 5 timmar vi planerat.
Jag har ont lots överallt, krampen lurade vid varje vändning (så det var en JÄKLA tur att det var 50:a och inte 25:a) och det är uppenbart att ett par timmar i klorat vatten inte är hälsosamt då luftvägar och slemhinnor mår sådär... Som en lätt förkylning typ.

En välförtjänt pizza har smugit ner och det är nog det tyngsta jag lyft under kvällen.

Jag måste lovprisa min klocka, Suunto Ambit 3 Sport som levererade på den nivån man vant sig vid från Suunto! Den belönade mig till och med med 100 meter extra efter att jag fäktat om något under en av "fikorna".

Sammanfattningsvis kan man säga att det var roligt att genomföra denna prövningen, och roligare när den var över!
Men för all del, simmar du föreslår jag direkt att testa denna utmaning. Om inget annat kan man ju skryta om det efteråt!

Och tack som fan för hjälp, pepp och drag Kalle och Alex!

//
Jocke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar