torsdag 2 juli 2015

Pryltest: USWE F3 Pro, ryggsäck med vattenblåsa

Jag har sedan gammalt en ryggsäck med vattenblåsa. Det vill säga en ryggsäck med fack för en påse att ha dricka i, och sedan möjlighet att dra ut slang från denna så att man kan dricka utan att behöva släppa vad man nu har i handen. Den jag hade sedan innan var av märket Camelbak. Jag störde mig en hel del på att den inte var så bra som man hoppades på.

Anledningen till att förhoppningarna var så höga var att Camelbak är något av ett "benchmark" i branschen och många kallar liknande väskor för just Camelbak. För mig är det inte riktigt så, i tidernas begynnelse minns jag att jag klippte och klistrade för att kunna ha min vattenblåsa, av märket Platypus, i min Haglöfs Tight. Ja, ni hör, det var ett tag sedan!

Nåväl, Camelbaken fungerade väl OK om jag var ute på en långsammare löprunda, och framför allt i början då den var lite tyngre. Efter hand som jag tömde den satt den sämre och sämre och till mountainbike var den aldrig någon höjdare, om jag ska vara ärlig.

Jag har under en tid funderat på vad jag skulle ersätta med, och sneglat på en massa olika alternativ. Men eftersom jag egentligen inte cyklat så långt att behovet uppstått har jag klarat mig. Inför Ränneslättsturen kände jag dock att det var dags att ta tag i det där, då den rimligtvis åtminstone skulle ta närmre två timmar och jag ville ju prestera så bra som möjligt och därför var det nödvändigt att ha med vätska.

Valet föll, efter att pratat med lite mer rutinerade mountainbikecyklister, på USWEs F3 Pro.



USWE är ett svenskt företag (till och med Skånskt!) som jobbat ett tag med vätskelösningar för motocross och enduro. Det borgar i mina ögon för att de vet ungefär vad en mountainbikecyklist behöver också.

Efter ett par turer kan jag i alla fall sammanfatta med att jag är jäkligt nöjd med min USWE.

Grunden i USWE F3 Pro är en sele som påminner om ett fyrpunktsbälte i en racingbil. De kallar det för "No Dancing Monkey" och med det menas att ryggsäcken inte hoppar runt på ryggen som en apa. Den sitter där den ska, och den sitter kvar där. Remmarna är elastiska och ställbara, breda och bekväma och fästes med rejäla kardborrar.
Egentligen är resten av mina åsikter rätt så tråkiga och oviktiga, för med denna funktion är det viktigaste löst. Ryggsäcken sitter där den ska och sitter kvar där.



F3 Pro har en vätskeblåsa på 2 liter och ventilen på slangen är sådan att den öppnas om man biter i den. Det funkar hur bra som. Vätskeblåsans plats i ryggsäcken är väl anpassad och förankrad.



Det finns förutom detta även en vattentät ficka för mobilen eller liknande, och ut från den kan man dra hörlurar om så önskas. Utanpå själva ryggsäcken hänger en avtagbar väska, som jag använder istället för sadelväska, det vill säga till verktyg, slang med mera.
En annan styrka med F3 Pro är att den sitter så pass högt på ryggen att man fortfarande kan använda ryggfickorna i cykeltröjan, vilket gör att just de fickorna är bättre till gel eller annat man vill nå utan att sluta cykla.

Jag tyckte dessutom att F3 Pro hade en funktion till som jag kommit att uppskatta och det är att den platta som sitter mot ryggen har två utskjutande kuddar. Det gör att ryggen ventileras mer än om hela plattan satt dikt an, och det är ju tacksamt för den som svettas som mig, det vill säga ymnigt.

För övrigt är kvaliteten på ryggsäcken väldigt hög. Dragkedjor, material och allt annat känns gediget och robust. Även själva blåsan, levererad av HydraPak, är i gummi av hög kvalitet och det toppas såklart av att slang och munstycke matchar detta.

Det enda negativa med USWEs F3 Pro så vitt jag kan se det är att den var något dyrare än den Camelbak jag nämnde i början. Men mycket pengar som lyfter min cykling är alltid bättre investerade än lite pengar som bara hänger i garderoben.
Och bra prylar gör det roliga roligare.

Och dricka bör man... annars...

Kör hårt!

//
Jocke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar