lördag 4 mars 2017

Förbannade förkylning!

Ja, men det var väl oundvikligt?
Att en förkylning skulle leta sig in i kroppen på mig...

Jag har klarat hela vintern, med stöd av en jäkla massa frukt och grönt om jag själv får lov att göra en analys. Och detta trots att jag ju utsätts för en härlig cocktail via dottern, som ju är i förskoleålder och dessutom har jag ju ett jobb där jag ju ständigt träffar en massa folk.

Men nu var det liksom klippt. Jag har gått och varit lite nöjd med att alla i hemmet varit förkylda men jag har lyckats stå emot. Men nu får jag igen den där belåtenheten.
Ja, det var en lite stressig period på jobbet, och jag skötte kosten lite sämre och vad det nu mer kan vara... Men timingen är usel. För imorgon skulle jag springa Stävie Trail. Ett lopp jag sett fram emot att få deltaga i de senaste åren. När det inte passat, när det varit Vasalopp i vägen och allt vad det nu varit.



Nu passade det ändå rätt så bra, hur bra ett lopp nu kan passa i början på mars. Det är inte så att formen är något att hurra för. Det skulle absolut inte handlat om något personbästa, men bara att få deltaga! Suck!
Än så länge hoppas jag fortfarande på ett mirakel och om viljan kan avgöra kommer jag att vakna frisk imorgon bitti.
Det som faktiskt pekar på det är att jag känner mig bättre idag än igår! Ja, men ni hänger med. Kanske. Om det är lite hälsomässig medvind, om natten fylls av supersömn typ...
Jag håller tummarna, kan ni snälla hjälpa mig och göra det samma?

I övrigt spenderar jag tiden mellan bruket av näsdukar med att läsa tidningar.



Jag tycker att det svenska cykelmagasinet Bicycling fått ett uppsving med det nya formatet och det senaste numret är inget undantag. Bra artiklar, intressanta tester läsvärda krönikor. Tack för det!
Och när jag bläddrar i den sörjer jag verkligen att jag inte är i Göteborg, och på cykelmässan där. Cyklar är verkligen lätta att tycka om och "nörda" ner sig i!

En annan tidning som är lite av en pågående "on-off-relation" för mig är Runner´s world. Jag är inte så mycket löpare att jag kan "nörda" lika mycket som med cyklarna. Och när kvaliteten sjunker, om än så lite så det nästan inte är mätbart, så tappar jag gnistan och orkar inte ta mig an det som inte stimulerar alla mina synapser.
I veckan hörde jag nyheten att Anders Szalkai tar över som chefredaktör och det gjorde mig glad. En grymt bra löparambassadör. Jag ser fram emot att se hans påverkan på ett potentiellt briljant magasin!

Jag köpte alltså lösnumret, som fanns i butik nu. Och det var ett bra nummer. Det är en sak som stör mig rätt mycket dock... Jag fullständigt hatar rubriken; "Är du normal?"
Bakom sig döljer en undersökning bland läsarna internationellt som i sig är riktigt intressant, roande och kanske med en eller ett par bra saker att lära sig. Men den handlar egentligen inte om vad som är "normalt". För det blir väl aldrig så tydligt hur stora skillnader det är på oss alla. Och just när det gäller löpning välkomnar jag skillnaderna och tycker att det är skönt med en idrott och motionsform som löpning, som tillåter så enormt stor skillnad, utövare emellan!
Och rubriksättning är inte en konstform som tillåter humor, om det nu var det man siktade på. Folk vill inte ha pekpinnar i magasin. Det är feelgood i pappersform och det är redan uppenbart för mig (och många andra) att det finns många, kanske en majoritet, löpare som är snabbare och bättre än vad jag är. Det är inte mer av den varan vi behöver. Kolla på hur Petra Månström och Miranda Kvist jobbar med att inkludera folk istället. Lyssna för övrigt gärna på avsnittet i maratonpodden med de två nämnda så förstår ni PRECIS vad jag menar.

Nähä, nu kallar näsdukarna igen. Håll tummarna så de vitnar för en fläckfri hälsa imorgon, snälla!

//
Joakim

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar