söndag 10 maj 2015

Att köpa cykel...

Även den som känner mig flyktigt brukar ha klart för sig att jag ÄLSKAR mina cyklar. 

För det gör jag.

Det gör att jag ofta blir kontaktad när folk ska börja cykla i och med att de oftast behöver köpa just en cykel. 
Det är verkligen inget jag har något emot, tvärtom tycker jag att det är lika trevligt att prata om cyklar som jag tycker det är att cykla eller att meka med cyklar.
Men jag tänkte ändå samla mina bästa tips för dig som vill komma igång med cykling. Och jag lovar att komma med en fortsättning för dig som vill ta din cykling till nästa steg (även om det blir ännu ett löfte och den här bloggen lovar snart mer än den levererar).

Så till att börja med...
Det finns lite olika typer av cykling. De olika typerna tilltalar olika personer, och kräver olika utrustning.

Racercykel
Min Specialized Tarmac Comp, med 50mm klofiberhjul
Den klassiska cykeln med smala hjul, lätt ram, anpassad utväxling och bockstyre. Gjord för att vara lätt, och förhållandevis bekväm. En racer är lätt att justera och hitta rätt sittställning på. Racern är dessutom lätt att serva, men kräver att man gör det lite då och då.

Mountainbike
Min förra mountainbike, en Tobel CF SL, en så kallad hardtail.

Det finns massa olika typer av mountainbikes, men med tanke på att detta är en genomgång för den tämligen nye cyklisten väljer jag att säga att de cyklar man har råd med är stela i ramen, men har en dämpad gaffel. Ju mer avancerad man själv blir desto mer finns det att välja på! Alla mountainbikes bjuder på ett stort val av utväxling, grova däck, robust design och geometri som gör att man har god kontroll även i stökig terräng.

Cyclocross
En cyclocross, i detta fallet en Ridley X-Knight. Inget billigt, men sjukt läckert!
På senare har denna typ av cykel seglat upp som väldigt populär. Enkelt uttryckt kan man säga att cyclocrossen är en mountainbikeinspirerad racer. Jag har en inbyggd lätt skepsis då jag tror att det enda syfte som denna cykeln verkligen är riktigt bra på är just cyclocross och det är en unik och väldigt specifik tävlingsgren. Om man lockas av att ha en mer robust racer finns det utan att man behöver ge sig in i ”nörderiet” kring cyclocross.

Hybrid
En typisk hybrid, en Nishiki med mekaniska skivbromsar och ställbar styrstam.
Väldigt många som vill börja cykla lockas av hybriden då den i mycket påminner om racern, med smala hjul och lätt ram, men har ett rakt styre. Rakt styre kan se bekvämt ut, men det är inget som egentligen säger att det är så. Inte i konkurrens med ett bockstyre på en korrekt inställd racer. Hybrider kan ha en fördel för den som är lat. De kan ha navväxlar som kräver mindre vård och skötsel. Men de är också betydligt jobbigare om de går sönder och erbjuder sämre funktion än utanpåliggande växlar.

Det finns fler, och det finns mer att säga om varje typ, men vi stannar där...

För att veta vilken typ som passar just dig ska du fråga dig:

Vad ska jag ha min cykel till?
Ska du cykla till och från jobbet? Eller är cyklingen en ren träningsgrej? Vill du tävla? Har du något särskilt lopp som du siktar på, och i så fall behöver du titta över reglerna där.
Hur bor du? Har du asfaltväg hela vägen hem eller bor du mitt i skogen?
När du hittat dina svar på frågorna ovan bör du ha en hint om vart de barkar. Att pendla till jobbet med en mountainbike, om vägen består av asfalt är inte bara jobbigt, det är dumt också eftersom det sliter upp däcken på nolltid.
Bor du mitt i skogen kommer du inte att vara särskilt nöjd med en racer.

Jag, personligen, är lätt rigid i min uppfattning att man antingen behöver en racer eller mountainbike. Hybrid är i mina ögon ”varken eller”. Det raka styret gör att man fångar mycket vind och det gör att man får jobba hårt, i onödan. Hybrider är lite som cyklarnas mellanmjölk... 
Cyclocross-cyklarna är jäkligt fina, men då är det inga billiga grejor. Och egentligen inte så mångsidiga som de verkar.

Vad är din budget?
Bestäm dig hur mycket pengar du har att lägga. Dra sedan bort någon tusenlapp, för att du ska ha råd med hjälm, kläder, skor och pedaler.
Hjälm är ett måste, ovillkorligt! rätt kläder gör ditt cyklande mycket bättre. Åtminstone cykelbyxor, med inlägg i baken är komforthöjande på ett sätt som är svårt att beskriva. Sadeln ska vara smal, och dämpningen ska sitta i byxorna. Med en bred sadel kommer du minska möjligheten till att trampa ordentligt. Cykelskor är inte som andra skor. De är gjorda för att cykla i, inte gå, och det gör att de görs mer styva än andra skor. Sulan böjer sig inte och det gör, tillsammans med pedaler som man klickar fast sig i med en särskild kloss att man får ner all sin kraft i rörelse framåt. Man kan även dra i pedalen i tillägg till att trycka. Det är bättre, säkrare och snabbare. Den initiala ångesten över att sitta fast går över när man lärt sig hur lätt det är att få loss foten ur pedalen. Pedalerna kostar också en slant.

Många vill komma billigt undan. Men att snåla är som vanligt dumt. Om du tänker köpa nytt är mitt råd att ha 10000 kronor att lägga, oavsett vad du vill ha för typ av cykel. Jag vet att det låter som en brant prislapp, men med en cykel för denna summan får du alltid en bra ram, komponenter (växlar och andra delar) som kommer hålla och leverera en nivå som gör att det fortsätter att vara roligt att cykla. Tro mig, strulande växlar är sjukt tråkigt! När priset sjunker är det oftast något som tillverkaren snålat med. Och det är DU som får betala för det i längden.
En annan tröst är att en cykel av detta värde har ett helt OK andrahandsvärde.
Och då tänker du att DU ska fynda en begagnad cykel, men...

Var ärlig med din egen kompetens.
Kan du laga en trasig bakväxel? Kan du byta en kassett och kedja? Kan du upptäcka fel på en cykel med en enkel provtur? Om svaret på någon av frågorna är nej bör du faktiskt undvika begagnade cyklar! Om du inte känner någon i din närhet som kan hjälpa dig. Kan du inget måste du köpa den hjälpen, och min erfarenhet är att det inte bara är svårt att få hjälp på grund av att det är många som vill ha hjälp med sina cyklar. De få cykelaffärer som finns (i förhållande till antalet cyklister) vet också att ta betalt för hyfsat enkla ingrepp. Med få undantag.  Dessutom är de delar man behöver lätta att fynda på nätet, men omöjliga att få till det priset i butik.

Lär dig!
Köp en bok om hur du vårdar din cykel och dess delar. Känner du att boken är otillräcklig erbjuder många cykelaffärer kurser.
Att vårda sin cykel gör att den fungerar bättre och längre.
Utöver det ger du dig själv möjligheten att kunna förklara för andra vad du vill ha sagt, och om du, så småningom vill bli ”nördigare” har du redan lagt grunden.
Var inte rädd för att blotta din okunskap för den som är nördigare (ungefär som folk gör när de kommer till mig), men var beredd att ta de svar du får med en liten nypa salt med hänsyn till deras egna motiv och önskningar.

Så som avslutning...
Köp cykeln!
Om det blir fel är det bara att byta! Och att köpa cyklar är att investera i sin hälsa, ett svårslaget motiv!

På återseende!


//
Jocke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar